میوه و سبزیجات

چه میوه هایی برای بیماران کلیوی مفید است؟

چه میوه هایی برای بیماران کلیوی مفید است؟

کلیه‌ها اندام های کوچکی هستند که وظایف مهمی را در بدن ما بر عهده دارند. بیماری کلیوی یک مشکل شایع است که حدود 10 درصد از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت و فشارخون بالا شایع‌ترین عوامل خطر این بیماری هستند که ناشی از تغذیه نامناسب است؛ به همین دلیل تغذیه بیماران کلیوی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته محدودیت های غذایی با توجه به سطح آسیب کلیه متفاوت است، اما بیماران کلیوی باید در مصرف سدیم، پتاسیم و فسفر دقت کنند و کم مصرف کنند. در این مقاله قصد داریم میوه ها و سبزیجاتی را به شما معرفی کنیم که برای بیماران کلیوی مفید هستند، با ما تا انتها همراه باشید.

چه میوه هایی برای بیماران کلیوی مفید است؟

در این بخش می‌خواهیم میوه های مفید برای بیماران کلیوی را به شما معرفی کنیم:

چه میوه هایی برای بیماران کلیوی مفید است؟

1. گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات مغذی است که به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و منبع کاملی از ویتامین C، ویتامین K، فولات و ویتامین B می‌باشد. همچنین گل کلم سرشار از ترکیبات ضد التهابی مانند ایندول ها است و یک منبع عالی از فیبر است. برخی از خواص گل کلم شامل: سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، جلوگیری از اختلالات معده، درمان مشکلات تنفسی، سلامت استخوان ها، کمک به کاهش وزن، مراقبت از پوست و مو و کلی خواص مفید دیگر…

2. 🍉 هندوانه

این میوه محبوب تابستانی که فوق العاده آبدار و شیرین است. هندوانه یکی از بهترین میوه ها برای شستشو و پاکسازی کلیه ها و سلامت کبد است. همچنین ادرار آور بوده و خاصیت تصفیه کنندگی دارد. یکی از بهترین روش های بهره‌گیری از هندوانه برای سلامت کلیه ها و کبد، خوردن آب هندوانه است. چون مصرف آب زیاد در روز می‌تواند کلیه ها را پاکسازی کرده و سموم را از بدن دفع کند؛ به همین دلیل بیماران کلیوی هرگز نباید از مصرف هندوانه غافل شوند.

هندوانه

3. بلوبری (توت‌ها)

بلوبری سرشار از مواد مغذی و منبع کاملی از آنتی اکسیدان ها است. این میوه دارای آنتوسیانین ها است که می‌تواند از بدن در برابر بیماری های قلبی، انواع سرطان، زوال شناختی و دیابت محافظت کند. بلوبری دوستدار کلیه است چون سدیم، پتاسیم و فسفر کمی دارد. توت‌ها میوه های کوچکی مانند: تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری، مورد و … هستند که دارای خواص بسیار خوبی برای سلامت کلیه ها هستند. محققان معتقدند میوه مورد یکی از میوه های مفید برای تمیزی و پاکسازی مثانه، کلیه ها و مفید برای بهبود عملکرد کبد است. این میوه ها از تجمع باکتری ها در مثانه جلوگیری می‌کنند و تاثیر زیادی در سلامت معده و روده ها دارند.

4. 🍇 انگور قرمز

انگور قرمز در مقایسه با انگورهای دیگر خواص درمانی بیشتری دارد، به همین دلیل سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی مختلف و آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که تاثیر بسزایی در کاهش التهاب دارد. این میوه شیرین و خوشمزه مفید برای سلامت قلب، سلامت کلیه ها، محافظت در برابر دیابت، پاکسازی کلیه ها، بهبود عملکرد کبد، ادارآور، دفع مواد مضر از بدن، درمان کبد چرب و … است. انگور قرمز 80 درصد از آب تشکیل شده به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از زمان شروع فصل هر روز انگور میل کنید.

انگور قرمز

5. 🍋 لیموترش

لیموترش یکی از بهترین درمان های طبیعی و مفید برای بیماران کلیوی است چون تصفیه کننده طبیعی بدن است و با هر عامل عفونت زایی مقابله می‌کند. لیموترش سرشار از ویتامین ها و معدنی است که به هضم راحت غذا و درمان کبد چرب کمک می‌کند و باعث تقویت کلیه و کبد می‌‌شود.

6. 🍏 سیب

سیب یکی دیگر از میوه های مفید برای بیماران کلیوی است که به سلامت کبد، کلیه ها و قلب کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص این میوه ارزشمند به شما توصیه می‌کنیم هر روز صبح در وعده صبحانه یک عدد سیب میل کنید. اگر سیب را با پوست بخورید، خواص بیشتری دارد چون میزان فیبر و ویتامین های این میوه در پوست آن قرار دارد. علاوه بر این سیب باعث کاهش کلسترول بد خون شده و به تنظیم تری گلیسیرید بدن کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد کبد و کلیه ها فوق‌العاده است.

سیب

7. 🧄🧅 پیاز و سیر

از آنجایی که کاهش مصرف نمک می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد، تفت دادن پیاز و سیر همراه با روغن زیتون در غذا می‌تواند بهترین گزینه برای بهبود عطر و طعم غذا باشد، بدون اینکه سلامت کلیه را به خطر بیندازد. پیاز و سیر دوستدار کلیه هستند و منبع کاملی از ویتامین c، ویتامین B، منگنز و فیبرهای پری بیوتیک است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش، درمان عفونت، تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه باکتری های خوب روده، سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول، رفع التهاب، افزایش میل جنسی و به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

8. 🍍 آناناس

میوه هایی مانند: پرتقال، موز و کیوی سرشار از پتاسیم هستند که برای بیماران کلیوی مفید نیست، خوشبختانه آناناس یک جایگزین شیرین، عالی و کم پتاسیم، برای افرادی است که مشکلات کلیوی دارند. آناناس سرشار از انواع ویتامین ها، فسفر، آنتی اکسیدان ها، منگنز، بروملین، بتاکاروتن و … است که به کاهش التهاب، سلامت روده، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون، درمان سرماخوردگی، درمان عفونت، سلامت پوست و مو، از بین رفتن حالت تهوع، بهبود باروری و … کمک می‌کند.

آناناس

نکاتی که بیماران کلیوی باید به آنها توجه کنند:

🔶 مصرف زیاد آب و مایعات در روز می‌تواند به سم زدایی کلیه ها و پاکسازی بدن کمک کند.

🔶 کاهش مصرف پروتئین ها، چون باعث افزایش کارکرد کلیه ها و تشدید بیماری می‌شود.

🔶 غذاهای کم نمک را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

🔶 این بیماران بهتر است کمتر چربی و گوشت مصرف کنند و بیشتر از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنند.

🔶 بیماران کلیوی باید از میوه های کم پتاسیم مانند: سیب، گریپ فروت، نارنگی، لیمو، گیلاس، توت فرنگی، هلو، آناناس، هنداونه، تمشک و زغال اخته استفاده کنند.

🔶 از میوه هایی مانند: موز، کیوی، گلابی، آلو، شلیل، زرد آلو، طالبی و خربزه به دلیل پتاسیم بالا پرهیز کنند.

🔶 این بیماران باید سبزیجاتی مانند: خیار، کاهو، گل کلم، پیاز، فلفل، کدو، بادمجان و شلغم را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

جمع بندی نهایی:

در این مقاله میوه ها و سبزیجات مفید و مضر برای بیماران کلیوی را به شما معرفی کردیم. امیدواریم بتوانید از نکاتی که در این مطلب در اختیار شما قرار دادیم بتوانید در جهت بهبود سلامت بیماران کلیوی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات از مطالب بیشتر و مفید به بلاگ میوه رسون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *