میوه و سبزیجات

میوه هایی که برای سلامت معده مفید و ضروری هستند!

میوه هایی که برای سلامت معده ضروری هستند!

تغذیه شما بر روی سلامت دستگاه گوارش تان تاثیر می‌گذارد، به عنوان مثال غذاهای طبیعی نسبت به غذاهای فرآوری شده برای سلامت دستگاه گوارش بهتر هستند. مصرف میوه هایی که برای سلامت معده و گوارش مفید هستند، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم بهتر شده به همین دلیل این دستگاه به راحتی مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع می‌کند. همچنین مصرف خوراکی های مفید باعث درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز معده، درد شکم، اسهال و یبوست می‌شود. در این مطلب میوه هایی که برای سلامت معده ضروری هستند، را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی میوه هایی که برای سلامت معده ضروری هستند!

هشت مورد از میوه های مفید برای معده و گوارش را به شما معرفی می‌کنیم.

1. انجیر

انجیر یک میوه شیرین و خوشمزه با خواصی باورنکردنی است. این میوه باعث رفع اختلالات گوارشی و تقویت معده و روده می‌شود. همچنین انجیر به رفع کم خونی، درمان  بیماران عصبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع ضعف و بی اشتهایی کودکان کمک می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم است.

انجیر ار میوه های مفید برای معده

2. آلو

آلو زرد و آلو سیاه خواص مشابهی دارند، که بسیار برای بدن مخصوصا برای معده و روده مفید هستند. خوص این میوه شامل: بهبود هضم غذا، کمک به دفع سموم، سلامت روده ها، درمان یبوست، سلامت دندان و لثه، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پاکسازی کبد و … است. آلو سرشار از: ریبوفلاوین، ویتامین C، ویتامین A، نیاسین، تیامین، کربوهیدرات، فولات، ویتامین B6، B2، B، فلوئور و … است. آلو جزو میوه هایی است که برای سلامت معده ضروری هستند.

آلو

3. 🍎 سیب

همانطور که می‌دانید سیب از میوه هایی است که خواص فوق العاده‌ای داشته و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. این میوه خطر ابتلا به عفونت های روده و التهاب روده بزرگ را کاهش می‌دهد، همچنین کمک به هضم بهتر، سم زدایی کبد، سلامت پوست و مو، کاهش وزن، درمان دیابت، جلوگیری از آلزایمر و کلی خواص دیگر … سیب دارای کلی مواد مغذی مانند: فیبر، ویتامین C، پتاسیم، پروتئین و کربوهیدرات است.

سیب

4. 🥑 آواکادو

آواکادو یکی دیگر از میوه های مفید برای معده است که به دلیل داشتن فیبرهای محلول و غیرمحلول باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. همچنین مایعات گوارشی و شیره معده را تحریک می‌کند، در این صورت مواد مغذی به سریع ترین روش ممکن جذب می‌شوند. آواکادو مشکلات معده مانند: یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد و به دلیل داشتن فیبر و چربی های سالم هضم غذا را آسان تر می‌کند. این میوه پر خاصیت دارای پتاسیم بوده که باعث منقبض شدن عضلات و منظم تر کردن حرکات روده می‌شود. آواکادو سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین B6، منیزیم، چربی های سالم و … است که نیاز روزانه مواد مغذی بدن را برطرف می‌کند.

آواکادو: میوه های مفید برای معده

5. 🍌 موز

موز دارای فیبری به نام پکتین است که در کاهش و بهبود زخم معده موثر است. همچنین به دلیل داشتن پربیوتیک ها یک منبع سوخت برای باکتری های مفید روده است. موز دارای موادی مغذی بوده که باعث تحریک سلول های تشکیل دهنده دیواره‌ی معده می‌شود، این موضوع باعث تولید یک سد محافظ مخاطی ضخیم‌ در برابر اسید معده خواهد شد. موز باعث بهبود هضم غذا شده و از معده در برابر آسیب ها و زخم محافظت می‌کند.

موز

6. 🥝 کیوی

کیوی به هضم غذاهای سنگین، رفع یبوست و رفع تهوع کمک می‌کند و باعث خنثی کردن اسید زیاد معده می‌شود. علاوه بر این به تقویت سیستم ایمنی، پاکسازی کبد، مفید برای سیستم گوارشی، سلامت پوست و مو، کاهش وزن، افزایش انرژی، بهبود خواب و … کمک می‌کند. کیوی سرشار از مواد مغذی: ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A، کلسیم، آهن و منیزیم که برای سلامتی مفید است.

کیوی

7. 🍍 آناناس

آناناس باعث تقویت دستگاه گوارش شده و برای افرادی که در هضم غذا مشکل دارند، بسیار مفید است، علاوه بر این اسید معده و نفخ را کاهش می‌دهد. همچنین این میوه دارای خواصی مانند: سلامت قلب، اشتها آور، رفع کم خونی، رفع گلو درد و سرفه، تقویت سیستم ایمنی، بهبود زخم ها، دفع سنگ کلیه، تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون و دارای کلی مواد مغذی که برای بهبود بیماری های مختلف مفید است.

آناناس

8. 🍇 انگور

انگور برای بهبود دستگاه گوارش بسیار مفید است و یبوست را برطرف می‌کند، همچنین باعث درمان نفخ و سوزش معده می‌شود و گرمای معده را کاهش داده به همین دلیل از بروز سوء هاضمه جلوگیری می‌کند. اما مصرف بیش از حد انگور باعث اسهال و استفراق می‌شود. این میوه دارای خواصی مانند: درمان آسم، تقویت استخوان ها، پیشگیری از بیماری قلبی، درمان خستگی، کنترل دیابت، درمان اختلالات کلیوی، خاصیت ضد باکتریایی، پیشگیری از سرطان و … است.

انگور از میوه های مفید برای معده

چه خوراکی هایی سلامت معده را به خطر می اندازند؟

غذاها و خوراکی هایی که مصرف می‌کنیم بر روی سلامت معده و گوارش ما تاثیر می‌گذارند، بنابراین باید بدانیم مصرف چه خوارکی هایی باعث ناراحتی و مشکلات معده می‌شود. این خوراکی ها شامل: غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و چرب، خوراکی های خامه‌ای، انواع نوشیدنی های گازدار و … هستند. اما خوراکی هایی مانند: میوه ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، ماست پروبیوتیک، نوشیدن حداقل 2 الی 3 لیتر آب که در سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر خواهند بود.

جمع بندی:

در این مطلب چند مورد از مهم ترین میوه های مفید برای معده و گوارش را به شما معرفی کردیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید مشکلات معده و دستگاه گوارش‌تان را بهبود ببخشید. در صورت تمایل برای مشاهده مطالب آموزشی میوه رسون به بخش بلاگ سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *