میوه و سبزیجات

با خواص میوه ها در رنگ های مختلف آشنا شوید!

با خواص میوه ها در رنگ های مختلف آشنا شوید.

هر کدام از میوه ها خواص و فواید مختلفی دارند، اما تحقیقات نشان داده که میوه ها بر اساس رنگی که دارند، علاوه‌بر زیبایی، می‌توانند خواص مشابهی با یکدیگر داشته باشند. در این مقاله قصد داریم، خواص میوه ها را بر اساس رنگ بررسی کنیم، اگر تمایل دارید، درباره فواید میوه ها با توجه به رنگ هایی که دارند، اطلاعات کسب کنید، با ما تا انتها همراه باشید.

با خواص میوه ها در رنگ های مختلف آشنا شوید.

در ادامه با خواص مشابه میوه ها آشنا خواهید شد.

خواص مشابه میوه های قرمز رنگ

🍎 میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ خواص بسیار زیادی داشته و دارای رنگدانه هایی به نام لیکوپن یا آنتوسیانین است که این ماده به عنوان یک ضد سرطان شناخته شده و مانع ابتلا به سرطان می‌شود. همچنین لیکوپن به دلیل خاصیت ضد سرطان از سرطان پروستات در مردان جلوگیری می‌کند؛ علاوه‌براین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که لیکوپن از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کرده و مانند یک ضد آفتاب عمل می‌کند. آنتوسیانین ها تاثیر بسزایی در محافظت از سلول ها، بافت ها و اندام های حیاتی بدن داشته و از حمله های قلبی جلوگیری می‌کند.

برخی دیگر از خواص میوه های قرمز:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ
  • محافظت از بدن در برابر سرطان ریه و دهانه رحم
  • کمک به بهبود عملکرد مغز
  • کندکردن سرعت رشد تومورها
  • محافظت از بدن در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد
  • کمک به کنترل فشار خون
  • محافظت در برابر بیماری های قلبی
  • کاهش کلسترول
  • سلامت دستگاه گوارش

خواص مشابه میوه های قرمز رنگ

خواص مشابه میوه های زرد و نارنجی

🍌 میوه های زرد و نارنجی به بهبود سلامت پوست، تقویت بینایی، بهبود سلامت دهان، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت استخوان ها کمک می‌کنند. این دسته از میوه ها بیشتر شامل مرکبات، سیب، هویج و ذرت که توسط رنگدانه های گیاهی کاروتنوئیدها رنگ می‌شوند. میوه های زرد سرشار از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B هستند که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد روی پوست جلوگیری می‌کنند. میوه هایی با رنگ نارنجی دارای بتاکاروتن و ویتامین A هستند که برای سلامت بینایی، غشای مخاطی و سلامت ریه مفید بوده که به بهبود بیماری های تنفسی مانند: آسم، برونشیت و آمفیزم کمک می‌کند.

خواص مشابه میوه های زرد و نارنجی

خواص مشابه میوه های آبی و بنفش

🍇 میوه ها و سبزیجات آبی و بنفش دارای آنتوسیانین هستند که از سلول ها در برابر آسیب های اکسیداسیون محافظت کرده که از علائم پیری جلوگیری و آن را به تاخیر می‌اندازد. مواد مغذی که در میوه های تیره رنگ وجود دارد به فرآیند درک و استدلال کمک کرده و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آنها ضد سرطان هستند. آنتی اکسیدان های ضد سرطانی که در میوه های آبی و بنفش وجود دارد، از سرطان، سکته مغزی، آلزایمر و بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند، همچنین آسیب مولکول های رادیکال آزاد را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه ادراری می‌شود. تمامی این خواص ها برای میوه های بنفش و آبی مانند: تمشک آبی، بلوبری، انگور، بادمجان، آلو و … وجود دارد.

خواص مشابه میوه های آبی و بنفش

خواص مشابه میوه های سبز رنگ

🍐میوه ها و سبزیجات سبز رنگ دارای ترکیباتی به نام لوتئین و اگزانتین است که در گیاهانی مانند: لوبیا، فلفل سبز، خیار، اسفناج و سبزیجاتی با برگ های پهن و سبز وجود دارد که باعث افزایش تقویت سلامت بینایی، کاهش بیماری های چشمی و بسیار مفید برای افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند. همچنین حاوی مواد شیمیایی است که باعث از بین رفتن بوی بد دهان، کنترل گرسنگی، ضد سرطان بوده و احتمال از دست رفتن شبکیه که از دلایل اصلی نابینایی است، کاهش می‌دهد.

خواص مشابه میوه های سبز رنگ

خواص مشابه میوه های سفید رنگ

🧄 میوه ها و سبزیجات سفید مانند: سیر، پیاز، سیب زمینی، پیازچه و … دارای آلیسین و کوئرستین است که باعث کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، دارای آنتی اکسیدان، ضد سرطان، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون، دارای خاصیت ضد باکتری، کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و پروستات، ضد ویروس و به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

خواص مشابه میوه های سفید رنگ

جمع بندی:

در این مقاله میوه ها و سبزیجات را از لحاظ رنگ تقسیم بندی کرده و با توجه به رنگدانه هایی که دارند، دارای خواص مشابهی هستند که آنها را با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم بتوانید با اطلاع از خواص میوه ها و سبزیجات از خواص بی‌نظیر آنها بهره‌مند شوید. جهت مطالعه مطالب مفید بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *